Posebne skupine i posebni programi “Mali rehabilitacijski centar”

EKO edukativna predstava

Našu školu i učenike koji se školuju prema posebnim programima posjetilo je Kazalište „Smješko“ iz Zagreba. U četvrtak 7. ožujka 2024. godine u 10.00 sati

Opširnije

Edukacija PoMoZiDa

Naša škola je bila domaćin još jedne edukacije za stručnjake koji rade s djecom. Organizator edukacije je Zavod za javno zdravstvo Sisačko-moslavačke županije pod pokroviteljstvom

Opširnije

Božić dolazi

Učenici posebnih skupina A i B, uz pomoć učiteljica i asistenata, ukrasili su svoj prostor, posadili pšenice te započeli s pečenjem božićnih kolača. Pripremali su

Opširnije

O posebnim programima

 U Osnovnoj školi Novska učenici se mogu školovati u Posebnom programu uz individualizirane postupke djelomične integracije ili prema Posebnom programu za stjecanje kompentencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada prema Pravilniku o OŠ i SŠ odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (NN 24/15). Vrsta primjerenog programa školovanja ovisi o učenikovim teškoćama u učenju, intelektualnim sposobnostima, cjelokupnom razvoju učenika i zdravstvenim teškoćama.

Posebni program uz individualizirane postupke i djelomičnu integraciju

U našoj školi imamo dva posebna razredna odjela gdje su učenici s teškoćama integrirani u redovne razredne odjele i to na predmetima: likovna, glazbena i tjelesno zdravstvena kultura, vjeronauk i sat razrednog odjela. Ostale predmete, hrvatski jezik, matematiku, prirodu i društvo, društvo i prirodu, te rehabilitacijske programe pohađaju u posebnom razrednom odjelu s edukacijskim rehabilitatorom-učiteljem. Nastavni proces prilagođen je sposobnostima, potrebama i interesima naših učenika. Rehabilitacijski program provodimo na istoimenom predmetu koji omogućuje edukacijskim rehabilitatorima provođenje stručnih postupaka za poticanje i razvoj vještina i sposobnosti kod učenika. Posebni program podrazumijeva nastavni plan i program u skladu s učenikovim teškoćama i mogućnostima, kako bi mu omogućio savladavanje nastavnog gradiva.

Posebni program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada

U posebnom programu za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada se školuju učenici s većim teškoćama u razvoju i intelektualnim teškoćama. Oni su odvojeni od redovne nastave, te se nalaze u manjim skupinama u dvorišnoj zgradi škole pod već usvojenim nazivom „Mali rehabilitacijski centar“. Centar provodi edukacijsko-rehabilitacijske programe čiji su nositelji stručnjaci edukacijsko-rehabilitacijskog profila. Prva posebna odgojno-obrazovna skupina za učenike s većim teškoćama u razvoju otvorena je 4. studenoga 2013. godine u Područnoj školi Brestača. U studenom 2014. otvorene su još dvije posebne odgojno-obrazovne skupine, ali se nastava održavala u većem prostoru, u Domu hrvatskih branitelja u Novskoj.
Kako bi učenici dobili primjeren prostor, početkom listopada 2015. započelo je preuređenje zgrade koja se nalazi u školskom dvorištu. Novouređeni prostor za učenike s većim teškoćama u razvoju svečano je otvoren 4. prosinca 2015. Zgrada je u potpunosti prilagođena za sve učenike, a nazvana je Mali rehabilitacijski centar OŠ Novska. Zbog povećanog broja djece s teškoćama, u rujnu 2017. otvorena je nova posebna odgojno-obrazovna skupina, a u rujnu 2020. još jedna. Danas Mali rehabilitacijski centar OŠ Novska ima pet posebnih odgojno-obrazovnih skupina. Početkom školske 2019./2020. godine započela je energetska obnova zgrade Malog rehabilitacijskog centra, stoga su učenici prvo polugodište imali nastavu u Područnoj školi u Brestači. Od 7. siječnja 2020. učenici su ponovno u svom prostoru.

Kako se oblik nastave razlikuje od redovne nastave, tako se razlikuju i predmeti koje učenici pohađaju. Propisani obavezni predmeti i to po dobnim skupinama 7 – 11 godina, 11 – 14 godina, 14 – 17 godina i 17 do 21 godina.

Skupina 7 – 11 godina, 11 - 14 godina i 14 – 17 godina

Skupina 17 - 21 godina

Izborni predmeti koji se nude učenicima je Vjeronauk, a kao dodatni predmet Kineziterapija.

Učenici nastavu slušaju u mješovitim skupinama. Sadržaj se prilagođava svakom učeniku individualno te je rad s učenicima prilagođen tako da se prate jake strane svakog učenika i potiče njegov napredak. Planiranje nastave temelji se na procjeni znanja i sposobnosti te vještina svakog učenika. Sadržaj se nastoji približiti učenicima na jednostavan način te ih što više povezati s potrebama svakodnevnog života učenika i mogućnostima njihove primjene. U radu se maksimalno koriste metode demonstracije, crtanja i praktičnog rada. Sadržaji predmeta su povezani sa svakodnevnim životima učenika, socijalnim, emocionalnim i komunikacijskim vještinama. Kroz njih se učenike nastoji maksimalno pripremiti na zahtjeve svakodnevnog života, osamostaliti ih u osnovnoj brizi o sebi te ih pripremiti na izazove s kojima će se susresti. Upoznaje ih se s njihovom okolinom, znamenitostima, običajima i promjenama koje se događaju oko njih. Potiče se suradnja i međusobno pomaganje. Boravak u mješovitim skupinama upravo najviše omogućava učenicima da jedni drugima budu podrška te usvoje socijalne i komunikacijske vještine.

Osim edukativnih sadržaja, veliki naglasak stavljamo i na razvoj kreativnih vještina putem kojih se potiče samoizražavanje učenika kroz likovno i glazbeno stvaralaštvo. U izradi kreativnih radova koristimo različite tehnike i sredstva kao što su didaktički neobrađeni materijali, glinamol, kolaž papir, plastelin, gips, tempere, vodene boje, pastele i dr. Kreativnost naših učenika posebno se može vidjeti tijekom obilježavanja blagdana i tematskih dana škoz cijelu nastavnu godinu. Između ostalog, svake godine sudjelujemo u obilježavanju božićnih i uskršnjih blagdana. Tom prilikom zajedno s učenicima izlažemo njihove radove na izložbenim štandovima u centru našeg grada te se na taj način lokalna zajednica upoznaje i senzibilizira za učenike s teškoćama u razvoju. Posebnu važnost pridajemo i obilježavanju Dana svjesnosti o autizmu te Dana osoba s Down sindromom. Osim obaveznih nastavnih predmeta učenici polaze i nastavu kineziterapije koja se odvija u sklopu našeg prostora te nastavu vjeronauka koja je izborni predmet. Kroz kineziterapiju s educiranim kineziterapeutom potiče se razvoj motoričkih vještina ali i rehabilitacija učenika s posebnim motoričkim teškoćama. Nastavu vjeronauka izvodi vjeroučitelj i časna sestra koji svojim aktivnostima i pristupom učenicima unose posebno ozračje u naš Mali rehabilitacijski centar.

U sklopu Malog rehabilitacijskog centra nalazi se i SNOEZELEN posebna senzorna soba. Primarna namjena ove sobe je pružanje sigurnog okruženja i mjesta za opuštanje za učenike s teškoćama u razvoju. Snoezelen soba osmišljena je tako da stimulira sva osjetila putem različite didaktičko-senzorne opreme. Na taj se način stimulira reakcija na osjetilne podražaje što dovodi do smanjenja nemira i napetosti kod učenika. Također, Snoezelen soba potiče i razvoj komunikacije, socijalnu interakciju te istraživanje i učenje. Snoezelen soba je multisenzorna prostorija čiji je cilj stimulacija različitih osjetilnih podražaja. U skladu s time, u našoj sobi nalaze se različiti interaktivni sustavi elemenata. Interaktivna tuba s mjehurićima koja mijenja boje te tako stimulira osjet vida; optička vlakna koja također mijenjaju boje te stimuliraju osjetilo vida i dodira. Interaktivni podni tepih potiče vidnu i taktilnu stimulaciju te doprinosi stvaranju opuštajućeg ugođaja. Glasovna ploča koja reflektira boje ovisno o visini zvuka koji se emitira u mikrofon potiče zvučne i vizualne osjete. Osim toga, u našoj Snoezelen sobi nalaze se i manji didaktičko-svjetlosni elementi koji potiču razvoj fine motorike te stimuliraju vizualni i taktilni osjet, kao što su lopte različitih oblika i veličina, prijenosne zvučne tube, prijenosna optička vlakna i svijetleće kugle. Vibrirajući jastuk stimulira osjet dodira te ima opuštajuće i smirujuće djelovanje. Za ugodniji boravak u sobi, osigurane su strunjače te ergonomski oblikovane fotelje.

Mali rehabilitacijski centar posjeduje mnogobrojnu i različitu didaktičku opremu koja se koristi u svakodnevnom radu s djecom kao što su: (taktilne) Memory igre, različite umetaljke za brojeve/slova/oblici/životinje, različite puzzle edukativnog sadržaja koje su prilagođene uzrastu djece, raznovrsni konstruktori kao što su drvene kocke u boji, kocke s brojevima i slovima te magnetni konstruktori koji potiču finu motoriku, logičke igre i mozgalice, sadržaji za imitativne igre (kutić kuhinje i trgovine). Likovni i glazbeni kutak opremljeni su raznovrsnim sadržajima kao što su magnetna ploča, stalak za crtanje, kinetički pijesak te različitim materijalima za obradu i modeliranje, dok je glazbeni kutak opremljen ritmičkim instrumentima; bubnjevima, zvončićima, ksilofonom, harmoničnim drvetom, šuškalicama… Od sportskih rekvizita ističe se terapijska njihaljka, bazen s lopticama, strunjače, raznovrsne lopte te balansni disk.