Posebne skupine i posebni programi “Mali rehabilitacijski centar”

AKTIVNOSTI U PRO C

Povodom Svjetskog tjedna svemira, naši su učenici “poletjeli” u svemir! Učili smo, istraživali i maštali o zvijezdama i planetima.

Opširnije

Izlet vlakom u Novu Gradišku

Učenici posebne skupine E, u pratnji učiteljice Nataše Junašević i asistentice Goranke Šimić, uputili su se na uzbudljiv izlet vlakom u Novu Gradišku. Dok su

Opširnije

ŠKOLSKA ZIMNICA

U učionici posebnog razrednog odjela djelomične integracije “A” zavladalo je pravo jesensko veselje! Učenici su sa svojom učiteljicom Vanesom Kačavendom na satu domaćinstva pripremili staklenke

Opširnije

Svjetski dan pčela

Povodom Svjetskog dana pčela učenici PRO A i B s učiteljicom Vanesom Kačavendom ugostili su pčelara iz OPG Mario Milašinović koji im je na zanimljiv

Opširnije

O posebnim programima

 U Osnovnoj školi Novska učenici se mogu školovati u Posebnom programu uz individualizirane postupke djelomične integracije ili prema Posebnom programu za stjecanje kompentencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada prema Pravilniku o OŠ i SŠ odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (NN 24/15). Vrsta primjerenog programa školovanja ovisi o učenikovim teškoćama u učenju, intelektualnim sposobnostima, cjelokupnom razvoju učenika i zdravstvenim teškoćama.

Posebni program uz individualizirane postupke i djelomičnu integraciju

U našoj školi imamo dva posebna razredna odjela gdje su učenici s teškoćama integrirani u redovne razredne odjele i to na predmetima: likovna, glazbena i tjelesno zdravstvena kultura, vjeronauk i sat razrednog odjela. Ostale predmete, hrvatski jezik, matematiku, prirodu i društvo, društvo i prirodu, te rehabilitacijske programe pohađaju u posebnom razrednom odjelu s edukacijskim rehabilitatorom-učiteljem. Nastavni proces prilagođen je sposobnostima, potrebama i interesima naših učenika. Rehabilitacijski program provodimo na istoimenom predmetu koji omogućuje edukacijskim rehabilitatorima provođenje stručnih postupaka za poticanje i razvoj vještina i sposobnosti kod učenika. Posebni program podrazumijeva nastavni plan i program u skladu s učenikovim teškoćama i mogućnostima, kako bi mu omogućio savladavanje nastavnog gradiva.

Posebni program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada

U posebnom programu za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada se školuju učenici s većim teškoćama u razvoju i intelektualnim teškoćama. Oni su odvojeni od redovne nastave, te se nalaze u manjim skupinama u dvorišnoj zgradi škole pod već usvojenim nazivom „Mali rehabilitacijski centar“. Centar provodi edukacijsko-rehabilitacijske programe čiji su nositelji stručnjaci edukacijsko-rehabilitacijskog profila. Prva posebna odgojno-obrazovna skupina za učenike s većim teškoćama u razvoju otvorena je 4. studenoga 2013. godine u Područnoj školi Brestača. U studenom 2014. otvorene su još dvije posebne odgojno-obrazovne skupine, ali se nastava održavala u većem prostoru, u Domu hrvatskih branitelja u Novskoj.
Kako bi učenici dobili primjeren prostor, početkom listopada 2015. započelo je preuređenje zgrade koja se nalazi u školskom dvorištu. Novouređeni prostor za učenike s većim teškoćama u razvoju svečano je otvoren 4. prosinca 2015. Zgrada je u potpunosti prilagođena za sve učenike, a nazvana je Mali rehabilitacijski centar OŠ Novska. Zbog povećanog broja djece s teškoćama, u rujnu 2017. otvorena je nova posebna odgojno-obrazovna skupina, a u rujnu 2020. još jedna. Danas Mali rehabilitacijski centar OŠ Novska ima pet posebnih odgojno-obrazovnih skupina. Početkom školske 2019./2020. godine započela je energetska obnova zgrade Malog rehabilitacijskog centra, stoga su učenici prvo polugodište imali nastavu u Područnoj školi u Brestači. Od 7. siječnja 2020. učenici su ponovno u svom prostoru.

Kako se oblik nastave razlikuje od redovne nastave, tako se razlikuju i predmeti koje učenici pohađaju. Propisani obavezni predmeti i to po dobnim skupinama 7 – 11 godina, 11 – 14 godina, 14 – 17 godina i 17 do 21 godina.

Skupina 7 – 11 godina, 11 - 14 godina i 14 – 17 godina

Skupina 17 - 21 godina

Izborni predmeti koji se nude učenicima je Vjeronauk, a kao dodatni predmet Kineziterapija.

Učenici nastavu slušaju u mješovitim skupinama. Sadržaj se prilagođava svakom učeniku individualno te je rad s učenicima prilagođen tako da se prate jake strane svakog učenika i potiče njegov napredak. Planiranje nastave temelji se na procjeni znanja i sposobnosti te vještina svakog učenika. Sadržaj se nastoji približiti učenicima na jednostavan način te ih što više povezati s potrebama svakodnevnog života učenika i mogućnostima njihove primjene. U radu se maksimalno koriste metode demonstracije, crtanja i praktičnog rada. Sadržaji predmeta su povezani sa svakodnevnim životima učenika, socijalnim, emocionalnim i komunikacijskim vještinama. Kroz njih se učenike nastoji maksimalno pripremiti na zahtjeve svakodnevnog života, osamostaliti ih u osnovnoj brizi o sebi te ih pripremiti na izazove s kojima će se susresti. Upoznaje ih se s njihovom okolinom, znamenitostima, običajima i promjenama koje se događaju oko njih. Potiče se suradnja i međusobno pomaganje. Boravak u mješovitim skupinama upravo najviše omogućava učenicima da jedni drugima budu podrška te usvoje socijalne i komunikacijske vještine.

Osim edukativnih sadržaja, veliki naglasak stavljamo i na razvoj kreativnih vještina putem kojih se potiče samoizražavanje učenika kroz likovno i glazbeno stvaralaštvo. U izradi kreativnih radova koristimo različite tehnike i sredstva kao što su didaktički neobrađeni materijali, glinamol, kolaž papir, plastelin, gips, tempere, vodene boje, pastele i dr. Kreativnost naših učenika posebno se može vidjeti tijekom obilježavanja blagdana i tematskih dana škoz cijelu nastavnu godinu. Između ostalog, svake godine sudjelujemo u obilježavanju božićnih i uskršnjih blagdana. Tom prilikom zajedno s učenicima izlažemo njihove radove na izložbenim štandovima u centru našeg grada te se na taj način lokalna zajednica upoznaje i senzibilizira za učenike s teškoćama u razvoju. Posebnu važnost pridajemo i obilježavanju Dana svjesnosti o autizmu te Dana osoba s Down sindromom. Osim obaveznih nastavnih predmeta učenici polaze i nastavu kineziterapije koja se odvija u sklopu našeg prostora te nastavu vjeronauka koja je izborni predmet. Kroz kineziterapiju s educiranim kineziterapeutom potiče se razvoj motoričkih vještina ali i rehabilitacija učenika s posebnim motoričkim teškoćama. Nastavu vjeronauka izvodi vjeroučitelj i časna sestra koji svojim aktivnostima i pristupom učenicima unose posebno ozračje u naš Mali rehabilitacijski centar.

U sklopu Malog rehabilitacijskog centra nalazi se i SNOEZELEN posebna senzorna soba. Primarna namjena ove sobe je pružanje sigurnog okruženja i mjesta za opuštanje za učenike s teškoćama u razvoju. Snoezelen soba osmišljena je tako da stimulira sva osjetila putem različite didaktičko-senzorne opreme. Na taj se način stimulira reakcija na osjetilne podražaje što dovodi do smanjenja nemira i napetosti kod učenika. Također, Snoezelen soba potiče i razvoj komunikacije, socijalnu interakciju te istraživanje i učenje. Snoezelen soba je multisenzorna prostorija čiji je cilj stimulacija različitih osjetilnih podražaja. U skladu s time, u našoj sobi nalaze se različiti interaktivni sustavi elemenata. Interaktivna tuba s mjehurićima koja mijenja boje te tako stimulira osjet vida; optička vlakna koja također mijenjaju boje te stimuliraju osjetilo vida i dodira. Interaktivni podni tepih potiče vidnu i taktilnu stimulaciju te doprinosi stvaranju opuštajućeg ugođaja. Glasovna ploča koja reflektira boje ovisno o visini zvuka koji se emitira u mikrofon potiče zvučne i vizualne osjete. Osim toga, u našoj Snoezelen sobi nalaze se i manji didaktičko-svjetlosni elementi koji potiču razvoj fine motorike te stimuliraju vizualni i taktilni osjet, kao što su lopte različitih oblika i veličina, prijenosne zvučne tube, prijenosna optička vlakna i svijetleće kugle. Vibrirajući jastuk stimulira osjet dodira te ima opuštajuće i smirujuće djelovanje. Za ugodniji boravak u sobi, osigurane su strunjače te ergonomski oblikovane fotelje.

Mali rehabilitacijski centar posjeduje mnogobrojnu i različitu didaktičku opremu koja se koristi u svakodnevnom radu s djecom kao što su: (taktilne) Memory igre, različite umetaljke za brojeve/slova/oblici/životinje, različite puzzle edukativnog sadržaja koje su prilagođene uzrastu djece, raznovrsni konstruktori kao što su drvene kocke u boji, kocke s brojevima i slovima te magnetni konstruktori koji potiču finu motoriku, logičke igre i mozgalice, sadržaji za imitativne igre (kutić kuhinje i trgovine). Likovni i glazbeni kutak opremljeni su raznovrsnim sadržajima kao što su magnetna ploča, stalak za crtanje, kinetički pijesak te različitim materijalima za obradu i modeliranje, dok je glazbeni kutak opremljen ritmičkim instrumentima; bubnjevima, zvončićima, ksilofonom, harmoničnim drvetom, šuškalicama… Od sportskih rekvizita ističe se terapijska njihaljka, bazen s lopticama, strunjače, raznovrsne lopte te balansni disk.